پرگاس صنعت کاسپین

خواص مواد مهندسی

خواص مواد مهندسی

هر مادهای به دلیل ویژگیهایـیکه دارد انتخـاب میشود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگـی‌هایی مواد عبـارت اسـت از:

الف) خواص فیزیکی: بـه خصوصیـات ذاتـی از مـاده گویند. خواص فیزیکی باعث تغییر در ساختمان شیمیایی اجسام نمی شود. از خواص فیزیکی اجسام می‌توان قابلیت هدایت حرارت، قابلیت هدایت جریان الکتریسیته، جرم مخصوص و نقطه ذوب را نام برد.

قابلیت هدایت حرارت:

قابلیت هدایت حرارت هر جسم عبارت است از قدرت هدایت حرارت واحد طول جسم بر واحد مساحت مقطع آن. عناصر فلزی از مهم ترین هادی ها به شمار می روند و در بین فلزات به ترتیب نقره، مس و آلومینیم بیشترین قابلیت هدایتی را دارند.

قابلیت هدایت الکتریسیته:

قابلیت هدایت الکتریسیته هر جسم عبارت است از قدرت هدایت الکتریسیته واحد طول جسم بر واحد مساحت مقطع آن. در بین فلزات به ترتیب نقره، مس و آلومینیم قابلیت هدایت الکتریکی بیشتری دارند.

جرم مخصوص:

جرم واحد حجم از هر جسم را جرم مخصوص آن جسم گویند. جرم مخصوص مواد مختلف به نوع ماده و اندازه تراکم ذرات تشکیل دهنده آن بستگی دارد.

نقطه ذوب:

درجه حرارتی که یک ماده از حالت جامد به حالت مایع تبدیل می شود نقطه ذوب نام دارد. مواد خالص نقطه ذوب مشخصی دارند: به عنوان مثال نقطه ذوب یخ صفر درجه سانتی گراد است.

ب) خـواص مکانیکی: بـه ویژگیهایی از ماده گفته می‌شود کـه نشان دهنده رفتـار مـواد حیـن اعمـالنیـرو میباشـد.

مانند اسـتحکام، سختی، الاستیسیته و انعطـافپذیری.

استحکام:

مقاومتی که اجسام در مقابل نیروی خارجی از خود نشان می‌دهند استحکام نام دارد، و مقدار آن به نحوۀ تأثیر نیروی خارجی و همچنین به نیروی جاذبه بین ملکولی آن‌ها بستگی دارد.

سختی:

مقاومتی که اجسام در مقابل نفوذ جسم خارجی از خود نشان می دهند سختی نام دارد.

الاستیسیته:

برخی اجسام تحت تأثیر نیرو، در آنها تغییر شکل حاصل شده و پس ازبرداشتن نیرو به حالت اولیه خود برمی گردند. این خاصیت برگشت پذیری را الاستیسیته می نامند. لاستیک و فنر دو نمونه ازاجسامی هستند که الاستیسیته خوبی دارند.

انعطـافپذیری:

توانایی یک ماده برای انعطـاف و تغییر شکل بدون دغداری یا بازگشت به شکل اولیه گفته می‌شود.

 

ج) خــواص شــیمیایی: از مهم‌ترین خواص شیمیایی مواد می‌توان مقاومت یک فلز در مقابل عوامل خارجی مانند زنگ‌زدن در مقابل خوردگی(ماننــد زنگزدن آهـن در مجـاورت هوا کـه عـدد اکسـایش آن بـا آلومینیـوم متفـاوت است)، قابلیت احتراق، مقاومت در مقابل خوردگی به وسیلۀ اسیدها را می‌توان به کمک اکسید شدن و همچنین سمی بودن آن‌ها را نام برد. آلیاژکردن افزایش داد.

د) خواص تکنولوژیکی مواد

قابلیت چکش خواری، ریخته گری، جوشکاری و براده‌برداری مواد را خواص تکنولوژیکی می‌گویند.

قابلیت چکش خواری:

قابلیت تغییر شکل مواد را به کمک نیروی فشاری و ضربه، قابلیت چکش خواری می‌نامند. به عنوان مثال فولاد، مس و برنج را می توان تحت تأثیر نیروی فشاری تغییر شکل داد و عملیاتی مانند نوردکاری، خم‌کاری و کوره‌کاری را روی آن‌ها انجام داد. ولی چدن قابلیت چکش‌خواری ندارد.

قابلیت ریخته‌گری:

خاصیت شکل پذیری اجسام را در حالت مذاب، قابلیت ریخته‌گری آن‌ها می نامند. برای تهیه قطعاتی که دیوارۀ نازک و شکل پیچیده‌ای دارند بایستی از موادی که قابلیت ریخته‌گری بهتری دارند استفاده گردد. چدن، آلیاژهای آلومینیوم، آلیاژهای مس و مواد مصنوعی را می توان به راحتی ریخته‌گری کرد.

قابلیت جوشکاری:

موادی قابلیت جوشکاری دارند که بتوان آن‌ها را به کمک حرارت یا حرارت توأم با فشار به صورت مذاب به یکدیگر متصل کرد. فولادها، مواد مصنوعی و فلزات غیرآهنی قابلیت جوشکاری دارند.

قابلیت براده‌برداری:

جسمی دارای قابلیت براده برداری خوبی است که بتوان آن را با سرعت زیاد و نیروی کم براده‌برداری کرد و سطح آن نیز پس از براده‌برداری کاملاً صاف و پرداخته باشد.

در جداول زیر بعد برخی از خصوصیات مواد به همراه تعاریف آن‌ها آمدهاست.

جدول خصوصیات مواد

طبقه بندی مواد کار

مواد کار را از نظر جنس می توان به دو دسته فلزات و غیرفلزات تقسیم بندی نمود.

فلزات آهنی

فلزات به دو دسته آهنی و غیرآهنی تقسیم می شوند و در صنایع ماشین‌سازی یکی از پرکاربردترین مواد هستند و هریک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

فلزات آهنی:

فلزات آهنی به فلزاتی گفته می‌شوند که از سنگ آهن استخراج شوند و به دو دسته فولاد و چدن تقسیم می‌شوند.

آهن( Fe) :

آهن عنصری است که به ندرت در طبیعت به طور خالص یافت می‌شود و بیشتر به صورت ترکیب با سایر عناصر مانند اکسیژن و گوگرد و… از معادن قابل استخراج است. این عنصر یکی از فراوان‌ترین عناصر است به طوری که حدود ٥ درصد قشر جامد کره زمین را تشکیل می‌دهد. معمولا سنگ آهن  با توجه به ترکیبات و اکسیژن موجود در آن به چهار نوع با نام‌های مگنتیت (مغناطیسی) ،هماتیت، لیمونیت و سیدریت وجود دارد. سنگ آهن را پس از استخراج از معدن در کوره‌ای به نام کوره بلند قرار داده و آهن خام از آن به دست می‌آورند. آهن خام به علت داشتن ناخالصی‌های فراوان، قابل استفاده نیست. پس از کاهش ناخالصی‌ها، آهن به دست می‌آید که به علت نرم بودن و پایین بودن استحکام، در صنایع کاربرد چندانی ندارد. برای افزایش استحکام و دیگر ویژگی‌ها، آن را با سایر عناصر مانند کربن و فسفر و آلیاژ می‌کنند. معروف‌ترین آلیاژهای آهنی، آلیاژ آهن، کربن است که در صنایع کاربرد فراوانی دارد. این آلیاژها به دو نوع فولاد و چدن تقسیم می شوند.

فلزات غیرآهنی

 فلزات غیرآهنی به دلیل ویژگی های منحصر به فردشان کاربردهای زیادی در صنایع دارند. فلزات غیرآهنی تنوع زیادی دارند که در ادامه به طور اختصار راجع به آنها توضیح داده می شود.

فلزات غیرآهنی به دو دسته فلزات سبک و فلزات سنگین تقسیم می شوند. فلزاتی که چگالی (جرم حجمی) آن‌ها کمتر از٣gr/cm٥ باشد فلزات سبک و فلزاتی که چگالی آنها بیشتر از٣gr/cm٥ باشد را فلزات سنگین می‌گویند.

فلزات غیرآهنی سبک

این فلزات به خاطر سبک بودن در صنایع کاربرد فراوانی دارند. فلزاتی مانند آلومینیم، منیزیم، تیتانیم و بریلیم از این دسته هستند. اغلب با آلیاژ کردن می توان استحکام آن‌ها را افزایش داد.

آلومینیم (Al):

آلومینیم فلزی است نقره‌ای مایل به سفید با چگالی٣gr/cm7/2 و نقطه ذوب C°658 که میل ترکیبی شدید با اکسیژن دارد و به سرعت در مجاورت هوا اکسید می‌شود. ممکن است این سؤال مطرح شود که چرا در محیط‌های مرطوب بیشتر از سایر فلزات کاربرد دارد؟ پاسخ این است اکسید آلومینیم یک ماده بسیار سخت است که در مجاورت هوا روی قطعه آلومینیمی تشکیل می‌شود این اکسید به عنوان یک لایه محافظ عمل نموده و از خوردگی بیشتر قطعه جلوگیری می‌کند.

کاربرد آلومینیم: آلومینیم به دلیل دارا بودن ویژگی‌هایی از قبیل بالا بودن قابلیت جوشکاری، شکل پذیری، مقاومت به خوردگی، هدایت الکتریکی و هدایت حرارتی در صنایع زیاد استفاده می‌شود. به طور مثال در محیط زندگی، ظروف آشپزخانه و فویل های آلومینیمی آنقدر جای خود را باز کرده اند که نمی‌توان به سادگی از آن صرف نظر نمود. در جدول زیر نمونه‌هایی از کاربرد آن را مشاهده می‌کنید.

 

 

جدول نمونه‌های کاربرد آلومینیم

 

کاربرد

صنایع

نوارهای زینتی و برخی از قطعات موتور

اتومبیل سازی

مخازن، ظروف حمل و نقل و لوله ها

صنایع شیمیایی

سیم ها و کابل های انتقال الکتریسیته و منعکس کننده های نور

صنایع الکتریکی

پوشش بام ها، پنجره ها و کارهای زینتی

صنایع ساختمانی

ساخت هواپیماها

صنایع هوایی

 

منیزیم(Mg):

فلزی است نرم و نقره ای رنگ با چگالی٣gr/cm74/1 و نقطه ذوب C°650 این فلز میل ترکیبی بالایی با اکسیژن دارد به طوری که ورق منیزیم در مجاورت شعله به سرعت شعله‌ور شده و می‌سوزد. به همین دلیل ذوب منیزیم در حالت معمول امکان‌پذیر نیست و باید در محیطی صورت پذیرد که کاملاً بدون اکسیژن باشد.        

کاربرد منیزیم: به علت استحکام پایین در صنایع به عنوان قطعات صنعتی کاربرد ندارد ولی در چدن‌ها باعث می‌شود کربن به صورت گرافیت لایه‌ای درآید و در صنایع به عنوان عنصر آلیاژی با آلومینیم به کار می‌رود. همچنین به علت نور درخشان هنگام سوختن، برای وسایل آتش بازی استفاده می‌شود.

تیتانیم(Ti):

 فلزی نقره‌ای رنگ مایل به خاکستری با چگالی٣gr/cm٥/٤ و نقطه ذوب C°1670 است. این فلز در میان فلزات سبک از استحکام خوبی برخوردار است به طوری که مقاومت و استحکام آن را می توان  با  فولاد مقایسه نمود. این فلز به دلیل سبکی و استحکام بالا در صنایع موشکی و هواپیماسازی و نیز وسایل زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بریلیم (Be):

فلزی سفید خاکستری با چگالی٣gr/cm 9/1 و نقطه ذوب C°1280 است. این فلز سخت و شکننده است و در مقابل اکسیدشدن در دمای معمولی مقاوم است این فلز در صنعت هوا فضا بیشترین کاربرد را دارد همچنین در راکتورهای هسته‌ای و پنجره‌های مخصوص اشعه ایکس و قطعات کامپیوتر و آلیاژ کردن سایر فلزات مانند مس به کار می‌رود.

فلزات غیرآهنی سنگین

این فلزات شامل مس، روی، سرب، قلع، نیکل، کرم و  می باشند که در صنایع کاربرد فراوانی دارند.

مس(Cu):

فلزی قرمز رنگ با چگالی٣gr/cm 9/8 و نقطه ذوب C°1093 است. با قابلیت چکش‌خواری بسیار بالا که قابلیت هدایت‌الکتریکی و حرارتی خوبی دارد. مس در مجاورت هوا بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی ماده‌ای سبزرنگ به نام کربنات‌مس تولید می‌کند. این کربنات به صورت یک لایه نازک محافظ روی مس ایجاد شده و در مقابل تأثیرات جوی آن را محافظت می‌کند.

کاربرد مس: این فلز به دلیل دارا بودن خصوصیاتی از قبیل شکل‌پذیری بالا و انعطاف، درصنایع کاربرد فراوانی دارد. در صنایع الکتریکی در ساخت شمش‌ها، سیم‌ها و کابل‌های حامل جریان، و صنایع مکانیک لوله‌ها، تنوره سماور، هویه‌های لحیم‌کاری، کویل‌های حرارتی و برودتی و قطعات تزئینی به کار می رود.

یکی از کاربردهای مس در صنایع طلاسازی است، طلا به علت نرمی و پایین بودن استحکام قادر به حفظ شکل ساخته شده نیست، برای برطرف کردن این محدودیت به طلای خالص مقداری مس اضافه می‌شود تا استحکام آن به حد مطلوب رسیده و بتوانند در ساخت وسایل زینتی از آن استفاده کنند. وقتی گفته می شود طلای 18 عیار یعنی 75 درصد طلا و 25 درصد مس است، این طلا به طلای 750 معروف است.

روی (Zn):

  فلزی خاکستری رنگ با دانه‌بندی درشت به چگالی٣gr/cm1/7 با نقطه ذوب C°419 است. این فلز بسیار شکننده بوده              و بیشترین انبساط حرارتی را دارد. در مقابل اکسیدشدن در مجاورت هوا مقاومت خوبی داشته و استحکام روی پایین بوده و بدون آلیاژ شدن نمی‌توان در ساخت قطعات صنعتی از آن استفاده نمود .

کاربرد روی: در قدیم از روی استفاده‌های زیادی می‌شد ولی امروزه کاربرد عمومی خود را از دست داده ،یکی از کاربردهای مهم روی در صنعت برای پوشش ورق های فولادی است و محصول تولیدی را ورق گالوانیزه می‌نامند و دیگر کاربرد روی در صنعت برای آلیاژ کردن است.

قلع(Sn):

فلزی نرم به رنگ نقره ای درخشان با چگالی٣gr/cm ٣/7 و نقطه ذوب C°2٣2 است. این فلز در مقابل اسیدها مقاومت خوبی دارد .

کاربرد قلع: به دلیل سمی نبودن، این فلز در صنایع غذایی برای پوشش ظروف مسی و قوطی‌های کنسرو استفاده می‌شود.  یکی دیگر از کاربردهای قلع در صنعت، تولید ورق حلبی است که از قلع اندود نمودن ورق های فولادی نازک به دست می‌آید.

سرب(Pb) :

سرب فلزی خاکستری مایل به آبی با چگالی٣gr/cm ٣/11 با نقطه ذوب C°327 است. این فلز در مقابل اسیدها مقاومت خوبی داشته و بسیار نرم است ترکیبات سرب سمی بوده و نمی‌توان بدون رعایت موارد ایمنی با آن کار کرد. یکی دیگر از ویژگی های سرب جذب اشعه X است. یعنی این اشعه را از خود عبور نمی دهد.

کاربرد سرب: از سرب برای پوشش ورق های فولادی، مخازن اسید، باتری‌ها، آب‌بندی لوله‌های فاضلاب ،پوشش کابل‌ها، ظروف کریستال، عدسی‌های دوربین و لباس‌های ایمنی اتاق‌های رادیولوژی استفاده می‌گردد.

با توجه به این‌که فلزات سنگین دامنه گسترده دارند سایر آن‌ها در جدول زیر به صورت کاربردی آورده شد.

 

 

جدول کاربرد و خصوصیات فلزات

کاربرد

خصوصیات

چگالیgr/cm3

دمای ذوب

علامت

فلز

پوشش فلزات، آلیاژ کردن فولادها

رنگ خاکستری مایل به سفید، مقاومت در برابر خوردگی

8/8٥

1٤٥0

Ni

نیکل

پوشش محافظ برای فولادها، آلیاژ کردن فولادها

رنگ خاکستری مایل به

سفید، مقاومت در برابر خوردگی

7/2

1900

Cr

کرم

کارهای زینتی، پوشش فیلم عکاسی

خاکستری براق، مقاوم در مقابل خوردگی

10/٥

960

Ag

نقره

آلیاژ کردن فلزات، فیلامان لامپ ،الکترود دائم جوش آرگون

رنگ خاکستری مایل به سفید دیر ذوب

10/٣

2600

W

ولفرام

فولادهای نجیب آلیاژی، الکترود لامپ های اشعه ایکس

رنگ سفید نقره ای، خاصیت مغناطیسی ندارد

10/٣

2600

Mo

مولیبدن

به دلیل سخت کنندگی در آلیاژ کردن فولاد ابزارسازی تندبر و فولاد فنر

رنگ خاکستری مایل به سفید، بسیار سخت و شکننده

٥/7

171٥

V

وانادیم

به دلیل سخت کنندگی در آلیاژ کردن

فولاد ابزارسازی تندبر و آهن ربای دائمی

رنگ سفید مایل به قرمز

8/6

1٤90

Co

کبالت

در دماسنج ها، صنایع الکتریکی

لامپ های بخار جیوه و کلیدهای جیوه‌ای

رنگ نقره ای براق، در دمای محیط مایع است

1٣/٥

٣9

Hg

جیوه